Pinseturen 2008

4 både var vi, der efter et kort møde, blev enige om at sejle til Mårup på Samsø.

Turen derop foregik i samlet flok, hvilket var meget nemt da der ingen vind var, og alle gik for motor.

Vi kom til Mårup ved to-tiden og fik fortøjet med alle fire både på rad og række. Til at fordrive tiden undervejs var der nogle spørgsmål om de underlige gerninger søens folk gør.

Vi fik rettet opgaverne og Helle fra Ronja overrakte præmien til Claus fra Galathea, som havde vundet med et point mere end de andre.

Det viste sig vi ikke var alene. Egå Sejlklub holder deres tilbagevendende Pinsetur her i Mårup. Vi lod os fortælle, at det var mere end 30 år gammel tradition.

Om eftermiddagen blev det til badning og udforskning af havneområdet.

Havnen er inden for de sidste år blevet udvidet betydeligt med fine nye flydebroer bag de nye moler. Der er også kommet nogle dejlige toilet/bad forhold.

Vi fik flyttet to bænke samme med udsigt til havet og de kønne høje skrænter. Her hyggede vi os om aftenen med snak og grillmad.

Søndag kom vi frem lidt efter lidt og spiste morgen mad

i det herligste sommervejr.

Hen af formiddagen lejede besætningerne fra Monsun og Galathea cykler, og kørte på oplevelse i det idylliske Nordby. Vi så bl.a. landsbykæret, shoppede i kunstbutikken, spiste frokost og købte øl fra Samsø Bryghus.

Besætningerne fra Albatros og Ronja nød en gåtur til Mårup.

Uanset cykel eller gåben – Der er meget kønt!!!!

Eftermiddagen gik med (for nogle) middagslur og badetur.

Til aften fik vi igen kapret de to bænke med den kønne udsigt. Men inden grillene blev startet op, ville de fleste lige en tur op på skrænten.

Claus blev tilbage ved bordene med Frederik og Helle.

Og det fortrød han vist!

Efter de var gået, så jeg (Claus) Frederik sidde bag

en jolle. Der havde han i lang tid ledt efter firben, men

da jeg kiggede til ham græd han, fordi han ikke kom med på gåturen sammen med sin far. Og jeg kunne ikke trøste ham, der blev ellers lokket med meget. Efter et stykke tid faldt Helle ned af en vippe og slog sin skulder.

Så nu sidder jeg på bænken med 2 børn der græder, og alle, der går forbi, ser sådan lidt mærkeligt på os. Nu kommer der 2 piger på Helles alder og låner et par ketsjere og en bold, som vi har med. De spiller ca. 2 minutter, så kommer der en af alle de forbande løse hunde og stjæler bolden. De råber og skriger og løber efter hunden rundt om i den lille Mårup havn.

Til sidst får de deres far til at få bolden fra hunden. Under hele denne panik prøver jeg at ringe Dennis op eller nogle af de andre på gå ture, men nej deres mobiler lå alle i båden. Næste gang vil jeg gerne gå med og en anden kan passe på de borde med den smukkeste havudsigt

Mandag kom vi alle lidt tidligere op, og fik morgenhygget, spist morgenmad osv.

Ved 9-10 tiden sejlede vi hjemad. Nogle gik for motor hele vejen, mens Ronja og Galathea sejlede for sejl, agten ind, i faldene vindstyrke. Ved den sydlige del af Samsø måtte vi også starte motor.

Omking Fynshoved kom der vind og sejlene kunne igen bruges. På fjorden var der 7 m/s og det øgede pænt, da sidste båd kom i havn. Så alle var godt tilfredse med at komme ind, inden den lovede kraftige vind kom.

Tak for en rigtig hyggelig Pinse. Jeg er sikker på, at vi skal med til efterårets Fællestur.

Galathea.

PS: Det er synd for alle, de der ikke var med på en rigtig god tur.