Classic Fyn rundt 2010 fra Kerteminde

TØSEN’S logbog

Fredag den 4/6 kl. 07:00 landede bil, båd og trailer samt fire meget tændte sejlere i Kerteminde. I år bestod besætningen af Jan Madsen gast på vores BB 10 m fra tidligere og fast gast på Ylvaen, hvor undertegnede også har gastet en del. Ylvaen er ”Den Røde Løber” som har vundet adskillige DM’er og blev nummer 4 i Fyn Cup 2010. Resten af besætningen bestod af den sædvanlige besætning Claus, Dorte og undertegnede.

Klokken 8:00 var båden sejlklar og vi deltog derfor i skippermødet, desværre vandt vi ikke en lodtræknings præmie. Sylfiden lå klar i havnen. De havde slået sig sammen med Tiny fra Haderslev (nr 1 og 2 fra match race i Skanderborg)…så der var lagt op til en drabelig dyst omkring Fyn.

Da klokken nærmede sig 9:00 sejlede vi ud på banen. Vinden var svag til let fra nordlig retning. Vi skulle holde Fyn om styrbord, så der var lagt op til en dejlig spilertur mod Storebæltsbroen.

10:15 Gik vores start. Der var stor læ fordel, hvilket vi havde set i god tid, så vi kunne placere os rigtigt. Vi fik vendt til bagbord halse lyn hurtigt og så gik det ellers på kryds mod et udlagt topmærke vi skulle runde, inden vi måtte sejle mod broen. Vi rundede topmærket som 3. båd i vores start, hvilket vi var godt tilfreds med eftersom vi var en af de mindste både i starten.

Vinden holdt sig stabil ned til Sprogø. Vi havde lagt Sylfiden bag os med ca. 1 time, hvilket vi var meget overraskede over. Det skabte en god ro i båden og vi kunne fokusere på at tænke fremad i sejladsen. Vi fandt hurtigt nogle både at følges med bl.a. en Odder 22 (sidste års vinder). Han skulle sejle 1:45 fra os, så hvis vi kunne følge ham, var vi godt på vej mod en god placering.

Der var kraftig modstrøm på den anden side af broen, så vi søgte ind til Fyn på en spilerskæring. Vi endte i et vindhul, da vi kom ind til Fyn. Det viste sig at blive til en vinddrejning, der gjorde vi fik kryds til Thurø rev. Vi krydsede helt inde langs Fyn sammen med krabberne. Ved Elsehoved fyr sejlede Odder 22’eren ud i Storebælt mod Langeland. Vi blev som inderste båd ved Elsehoved hvilket viste sig at være en god ide. Vinden rummede nemlig 20 grader, så vi vandt rigtig meget i forhold til dem, der gik mod Langeland.

Mørket faldt på i Svendborgsund og vinden forsvandt, men vi havde heldigvis medstrøm som hjalp os igennem. Vi krydsede hele vejen igennem uden en eneste båd overhalede os, tværtimod så sejlede vi fra Ylva, Banner 28 racer, Albin Ekspress, og et par store tyskere på over 40 fod.

Det var også her vores Gps’er meddelte at den manglede strøm, trods jeg har ladet batteriet op….øv øv...Nå så måtte vi have søkortene frem…øhhhh de lå så hjemme i skabet..Så vi krydsede resten af vejen fra Lehnskov pynt til Horne på erfaring og fingerspitzgefühl midt om natten i 6 sekm. Men det gik fint, de ”større” både, som vi sejlede fra i Svendborgsund, overhalede os først ved Horne, da det blev lyst.

Mellem Horne og Helnæs kunne vi se en tæt dis komme ud ovre ved Helnæs. Vi havde stadig kryds, så vi valgte at søge ind i bugten. Det viste sig senere at være en dårlig ide. Da vi kom ind i tågen blev sigtbarheden sat ned til 50 m, men det værste var vinden drejede, så dem der først kom frem ved Horne på det tidspunkt kunne holde Helnæs op, hvorimod vi skulle krydse derud. Øv, det betød Odder 22’eren kom stærkt tilbage. Ikke nok med det, han sejlede også fra os. Det var en hård kamp at slippe forbi Bogø, pga. manglende vind og modstrøm. Vinden drejede til sidst så meget vi kunne sætte spileren og sætte kursen mod Lillebælt.

Vinden i Lillebælt drillede som altid, men strømmen var med os, så vi kom igennem med skindet på næsen. Fra Strib fyr mod Æbelø fik vi læns. I starten i 5 sekm. Men vinden faldt desværre en del på vejen. Heldigvis mere hos dem som lå foran. Så da vinden kom igen, kom vi en del tættere på det felt der lå foran os bl.a. med Odder 22’eren iblandt. Nu havde vi kontakt igen og ikke mindst blod på tanden. Der var godt tryk hele vejen til Fyns hoved og dernæst en fin spilerskæring til Stavre hoved (indsejling til Kerteminde fjord). Da vi rundede sidste hjørne inden mål havde mørket lagt sig. Vi havde en god mavefornemmelse af sejladsen. Vi lå tæt med bl.a. Odder 22, Albin Ekspress, Molich 10 m og mange andre større både. Men det bedste var vi sejlede inden om den samme Ylva for 5 gang på turen. At han overhalede os på vej i mål, det var helt ok.

0:30 mellem lørdag og søndag krydsede vi mållinjen, trætte og umattede, men vi syntes det havde været en god tur med mange spændende momenter. Vi missede selvfølgelig lidt undervejs, men på en Fyn rundt må man aldrig give op. Alting kan ske.

Vi pakkede sammen. Desværre var det jo blevet mørkt, så vi måtte lade båden ligge. Der var varm suppe i restauranten, inden vi kørte til Otterup for at få os en velfortjent nattesøvn.

Vi kunne ikke få en resultatliste pga. tekniske problemer, men da vi kom hjem, skulle jeg da lige tjekke om der var kommet resultater på hjemmesiden, og det var der. Dejlig læsning: nr. 1 i løbet nr. 1 i starten, men bedst af alt en 3. plads overalt. Det er jo helt vildt i en båd fra 1976 på 23 fod.

Jeg vil gerne opfordre alle til at komme til Fyn rundt. Sejladsen er efter min mening i passende længde, lang men uden at blive kedelig. Det er super spændende at sejle om natten. Det giver alt i alt en masse gode timer på vandet. Så jeg håber vi ses i 2011.

Håber vi ses, god sommer